“Wyprawa do lasu” – opowieść ruchowa z wykorzystaniem makulatury

lasTEMAT: „Wyprawa do lasu” – opowieść ruchowa z wykorzystaniem makulatury.

Grupa wiekowa: 4-5 latki

CELE:

– zapoznanie ze sposobami wykorzystania niepotrzebnych, starych gazet.
– wyzwalanie naturalnej spontaniczności.
– rozwijanie wyobraźni i pomysłowości
– wyrabianie pozytywnego stosunku do przyrody
– kształtowanie postaw współdziałania w grupie
– słuchanie opowieści nauczyciela

CELE OPERACYJNE:

– ilustruje ruchem wyprawę do lasu
– współdziała w grupie i parze
– zachowuje się stosownie do miejsca w którym przebywa
– słucha opowieści nauczyciela.

FORMY:

– grupowa
– zbiorowa
– indywidualna

METODY:

– słowna: opowieść ruchowa
– zabaw ruchowych
– ćwiczeń praktycznych
– poszukująca: zadań stawianych dzieciom.

POMOCE:

Stare gazety, pałeczki zrobione z gazet, taśma klejąca,  kontury drzewa na kartonie, taśma z nagranymi odgłosami przyrody, sylwety: jesieni, niedźwiedzia, zająca, ptaków, wiewiórki, słońca, deszczu, woreczki z grochem, szarfy, pacynka jeż,

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Powitanie dzieci zabawą „Zajęcia zaczynamy”
  2. Zapoznanie dzieci z jeżykiem Igiełką
  3. Zaproszenie przez jeżyka na urodziny.
  4. Rozmowa na temat wykorzystania gazet

–  Jak myślicie do czego służą gazety?

  1. Wyprawa do lasu na urodziny Jeżyka.

Dziś wybierzemy się na wielką wyprawę do lasu
– Idziemy w parach wesoło podskakując i machając gazetami
– wieje mały wiaterek-( poruszamy gazetami wolno), nagle zrywa się duży wiatr-(szybko)
– Burza. O! Grzmot! Chyba będzie burza! Zaczyna padać deszcz.-(szeleścimy głośno- naśladujemy grzmoty-trach, ciach i cicho- pada deszcz- szsz).
– Zaczyna padać coraz większy deszcz-(robimy z gazet parasole).
– Deszcz jest coraz mniejszy, powoli ustaje i pokazuje się słoneczko i tęcza-(osłaniamy oczy gazetą i podziwiamy piękną i kolorową tęczę).
– Żeby dojść do lasu trzeba pokonać mały strumyczek. Ale co to? Po deszczu zrobiło się dużo wody, trzeba przejść po kamieniach, które wystają z wody-(worki z grochem).
– Wszystkim udało się szczęśliwie przejść na drugą stronę-(z radości tańczymy na gazetach).
– I już las! Słychać śpiew ptaków. Musimy zachowywać się cicho, żeby nie przestraszyć mieszkańców lasu-(niesiemy cicho nasze gazety przed sobą).
– Dotarliśmy do wspaniałej polanki. Tu możemy odpocząć po długiej drodze-(rozkładamy gazety-kocyki, zamykamy oczy i wsłuchujemy się w odgłosy lasu).
– Odpoczywając usłyszeliśmy:
– głosy ptaków-(pofruwajmy jak one- rozrywamy gazetę na dwie części-skrzydła),
– szum drzew –(gałęzie poruszają się wolno, szumią cichutko i szybko, szumią głośno
– może ryk niedźwiedzia-(kładziemy gazety na podłogę, stajemy na nie i naśladujemy chód niedźwiedzia-powoli i ciężko)
– może udało nam się zobaczyć zajączka skaczącego miedzy drzewami-(zostawiamy gazety na podłodze i naśladujemy skoki zajęcze omijając gazety.
– Na polanie możemy pobawić się jeszcze w inne zabawy, np. kółku
– bawimy się piłeczkami-zgniatamy gazety i bawimy się dowolnie (podrzucamy, toczymy, dmuchamy)
– przeskakiwanie patyków, rzucanie piłkami, rzut do celu
– na polanie możemy spotkać małego ludka…Krasnoludka
– o na polanę przyszła grupa pań, zaprośmy je do wspólnej zabawy . Zabawa ruchowa przy piosence „Krasnoludek”
– w lesie można znaleźć różne patyki i kołeczki- luneta- wypatrujemy drogi do przedszkola).
– do przedszkola wracamy pociągiem-zabawa ruchowa „Jedzie pociąg”
– Czy podobała się wam wyprawa?. Czego nie było na urodzinach u Jeżyka-wypowiedzi dzieci. Zwrócenie uwagi na nieobecność słodyczy i ruch na świeżym powietrzu.

Żeby Jeżyk nas pamiętał zrobimy mu w prezencie z resztek gazet drzewo (kulki – korona, laski – pień).

6.Rozdanie dzieciom naklejek –nagrody za ich udział w zajęciach.



Dodaj komentarz