W dalekim kosmosie – scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców i nauczycieli

DONATA WOJTERA
Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców i nauczycieli – dzieci 3 letnie

TEMAT KOMPLEKSOWY: W DALEKIM KOSMOSIE

TEMAT ZAJĘĆ: KOSMICZNA PODRÓŻ

CELE OGÓLNE:

– przybliżenie wiadomości o kosmosie
– zgodna współpraca w grupie
– wzbogacenie słownictwa dzieci,
– kształcenie twórczej wyobraźni i pomysłowości dzieci
– kształcenie sprawności manualnej

CELE SZCZEGÓŁOWE:

–  umiejętność przeliczania w zakresie do   do przodu i od tyłu
–  koordynacja wzrokowo-ruchowa w czasie zabaw ruchowych
–  umiejętność określenia własnego stanu emocjonalnego
–  umiejętne zaśpiewanie piosenki
–  dzieci nazywają planetę , na której żyją
–  umiejętności logicznego formułowania wypowiedzi
–  wzbogacenie czynnego słownictwa na temat kosmosu, planet
–  zdolność rozwiązywania zagadek
–  umiejętność podziału wyrazów na sylaby- analiza    i synteza słuchowa
–  rozróżnianie podstawowych kolorów
–  współpraca z grupą w czasie wykonywania zadań
–  umiejętność wykonania ćwiczeń gimnastycznych
–  umiejętność oceny tempa muzyki
–  nazywanie instrumentów
–  sprawne wykonanie ćwiczeń sportowych
–  umiejętność ilustrowania ruchem opowiadania

METODY:

– słowna (rozmowa, zagadka, burza mózgów,sylabizowanie)
– oglądowa ( pokaz, ilustracja)
– czynna (zadania stawiane do wykonania, aktywizacja)

FORMY :

-praca indywidualna, w parach, zespołowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: magnetofon, koła na patykach z buźkami określającymi emocje (WESOŁA, SMUTNA), żółte kredki, granatowe arkusze bristolu, plansza z rakietą narysowaną świecą, farby w trzech kolorach (niebieski, czerwony, zielony) list od Kosmity, plakat z postacią ufoludka,  płyty CD, plastikowa obręcz, sylweta słońca, instrumenty( grzechotki, tamburino, kołatki), piłka.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1.Powitanie w kręgu  piosenką „Dzień dobry”
2.Określamy nasze samopoczucie – pokaz tabliczek z buźkami określającymi emocje SMUTNY-WESOŁY
3.Rozwiązanie zagadki:

CZASEM MA KSZTAŁT BUŁKI
CZASEM SREBRNEGO ROGALA
KIEDY SŁOŃCE GAŚNIE
ON NA NIEBIE SIĘ ZAPALA
WŚRÓD GWIAZD WYSOKO
ŚWIECI SIĘ Z DALEKA
MOŻNA JUŻ DO NIEGO DOLECIEĆ RAKIETĄ

KSIĘŻYC

4.Aktywność słowna dzieci – odpowiedzi na pytania:

– jakie znacie planety? Ziemia, słońce, księżyc
– Kto wie jaki kształt ma ziemia?
– Jakie jest słońce?
– Co możemy zobaczyć patrząc w niebo
– Krótka informacja dla dzieci o krążeniu ziemi wokół własnej osi i wokół słońca.

5. Zabawa ruchowa SŁOŃCE I ZIEMIA- wykorzystanie dużej obręczy, ćwiczenie obrotów wokół własnej osi i krążenia wokół obręczy( w środku dziecko ze słoneczkiem).

6.Odczytanie listu od Ufoludka.

7. Odszyfrowanie tajemniczej wiadomości od Kosmicznego przyjaciela

–  sylweta rakiety narysowana świecą- malowanie jej na niebiesko i odkrywanie kształtu pojazdu
–  zabawa w czarowanie
–  utrwalenie znajomości kolorów
–  nazywanie powstałego pojazdu

8. Wybieramy się w kosmos ale aby zostać kosmonautą trzeba się do tego przygotować- zabawa WŁAŚNIE TAK- nauczyciel mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą musi być sprawny i silny, dlatego musi sprawdzić czy dzieci potrafią wykonać różne ćwiczenia ( tekst zadań w załącznikach)

9. Zaproszenie do kosmicznej podróży- opowieść ruchowa

–  start rakiety- zabawa przy muzyce R.Straussa  Odyssey (wg M.Staniek)- odliczanie od 1-7

10. Zabawa KOSMICZNE ECHO- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej- zadanie dla każdego dziecka.

– rakieta
– kosmita
– planeta
– ziemia
– słońce
– ufo
– księżyc
– niebo

dzieci dzielą wyrazy na sylaby klaszcząc
nauczyciel dzieli wyraz na sylaby, dzieci łączą je w wyraz

11. Zabawa ruchowa w parach KOSMICZNE POJAZDY

– reagowanie na szybkość zmieniającej się muzyki
– określenie tempa muzyki

12.Odkrycie planszy z Ufoludkiem -określenie jego koloru, nastroju.

13. Powrót na planetę ZIEMIA

– utwór Odyseja Strauss
– odliczanie do startu rakiety 5 4 3 2 1 kontrolujemy natężenie i szybkość odliczania

14. Praca plastyczna w  grupie: ( Technika E.Dziamskiej)

– duże arkusze granatowego papieru przyczepione do dywanu
– tworzenie kręgu wokół
– dzieci otrzymują żółte kredki
– w rytm muzyki na dany sygnał rysują gwiazdki w dowolnym miejscu planszy

15. Podsumowanie zajęć piosenką pt „ Gwiazdeczka”

16. Wręczenia dzieciom portretu ufoludka do kolorowania.

ZAŁĄCZNIKI

1. TEKST PIOSENKI

– „DZIEŃ DOBRY”

Dzień dobry dzień dobry wszyscy się witamy
Dzień dobry dzień dobry dobry humor mamy
Dzień dobry dzień dobry słonce jasno świeci
Dzień dobry dzień dobry pani wita dzieci
Dzień dobry dzień dobry jest bardzo wesoło
Dzień dobry dzień dobry zróbmy wszyscy koło
Dzień dobry dzień dobry podaj podaj prawą rękę
Dzień dobry dzień dobry zaśpiewaj piosenkę

2. Treść zadań gimnastycznych:

– skaczecie na dwóch nogach
– teraz skaczecie na jednej nodze
– obracacie się dookoła siebie
– zamknijcie oczy i palcem wskazującym dotknijcie czubek nosa
– dotknijcie jedną ręką podłogi a drugą palcem wskazującym pokażcie sufit
– teraz stańcie na obu nogach, wyciągnijcie ręce w kierunku sufitu
– każdy zdał egzamin na kosmonautę.

  1. Treść opowieści ruchowej.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w kosmiczna podróż, aby sprawdzić czy w kosmosie można spotkać żywe istoty. Założyły kosmiczne skafandry, weszły po drabince do statku kosmicznego, zapięły pasy bezpieczeństwa i………………………………..

Start rakiety przy muzyce Straussa „ Odyseja”

Odliczanie do 7

Leciały leciały, omijały inne statki kosmiczne , machały rękoma do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na nieznanej planecie. Po drabince wysiadły ze statku i przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, których pełno było dookoła. Usiadły dookoła  małego jeziorka, wrzucały do niego kamyki aby sprawdzić jak jest głębokie, aż tu nagle usłyszały dziwny głos HALO DZIECI… rozejrzały się dookoła ale nikogo nie było…..

cd. po zabawach ruchowych…pokaz plakatu ufoludka

To nasz mały nieznajomy, który oglądał z ukrycia nasze zabawy. Na nas już czas, pora wracać na planetę ZIEMIA.  A więc dzieci weszły po drabince do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i……cd Strauss



Dodaj komentarz