Scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich WIELKANOC TUŻ, TUŻ

pisankiTemat: Wielkanoc tuż, tuż

Metody pracy:

–          Słowna: rozmowa, instrukcje słowne
–          Oglądowa: obserwacja, pokaz
–          Czynna: zadania stawiane dziecku, działalność muzyczna, plastyczna

Forma:  grupowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: opowiadanie A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”, sylwety, opaski, dowolny utwór muzyczny z płyty CD, jajka kurze, strusie przepiórcze, kacze, spodeczki, zielona bibuła, nożyczki, sylweta kurczaka w formacie A3, pędzle,  żółta farba

 Cele:

  • przybliżenie informacji na temat Wielkanocy
  • zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania czytanego przez prowadzącego
  • rozwijanie chęci wypowiadania się

1. Powitanie

Na powitanie wszyscy razem

Hip, hip hura ,hip, hip hura hip, hip hura, hura,hura

Z całego serca, pełnym gazem

Witamy Was hip, hip hura (3x)

2.„Bajeczka wielkanocna”-A. Galica.  Nauczyciel przedstawia opowiadanie za pomocą sylwet: słońca, kurczaczka, zajączka i baranka:
…Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! i przygrzewało mocno. – Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłby wstyd, gdyby kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego zajączka? Popilnuj kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając nie zgubić się w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc piosenkę…

3.Rozmowa kierowana pytaniami prowadzącego, na temat wysłuchanego opowiadania.

Kto wydostał się z pękniętej skorupki?

Kogo słoneczko szukało wśród traw pod lasem?

Kogo przyprowadziło słońce do kurczaczka i zajączka?

O czym szumiały wierzbowe Kotki?

Z czym kojarzy się Wam Wielkanoc?

4.Zabawa ruchowa przy muzyce “Taniec kurcząt”. Jedno dziecko jest słoneczkiem, pozostałe dzieci kurczaczkami, które śpią zamknięte w skorupce jaja. Dzieci-kurczaczki kładą się na dywanie i zasypiają. Wybrane dziecko-słońce spaceruje wśród skorupek, delikatnie dotyka główek śpiących dzieci, dotknięte dziecko powoli wstaje, rozgląda się i zaczyna swój dowolny taniec na łące.

5.”Jajko” Pokaz  jaj np. kurzych, kaczych, przepiórczych, strusich. Rozbicie jajka na spodeczkach. Pokazanie żółtka oraz białka. Rozmowa na temat, kto oprócz kurcząt wykluwa się z jajka?

6. “Zamiana miejscami” Dzieci siedzą w kole odliczają po kolei do trzech. Jedynki są kurczaczkami (dostają opaski z emblematem kurczaczka), dwójki to zajączki (opaski zajączka) a trójki baranki (otrzymują opaski z emblematem baranka). Prowadzący mówi np.: kurczaczki zamieniają się miejscami z barankami wtedy dzieci, które mają opaski tych zwierząt zamieniają się miejscami jednocześnie naśladując chód i odgłosy danych zwierzątek. Kurczaczki mówią pi, pi, idąc powoli na dwóch nóżkach lub idąc w przysiadzie jednocześnie dziobiąc- stukając paluszkiem w podłogę, zajączki kicają w przysiadzie, dwa palce środkowy i serdeczny przyłożone do głowy, baranki idą na czworaka wydając z siebie odgłos barana, czyli: “be”,”be”.

7.Praca plastyczna “Kurczaczek na łące”. Ponacinanie paska zielonej bibuły szerokości ok 4 cm przyklejenie jako trawy.  Pomalowanie farbami sylwety kurczaka, doklejenie czerwonego dzioba oraz piór. Przyklejenie kurczaka na trawie.

Dodaj komentarz