Nadchodzą święta – świąteczne choinki zajęcie dla 4-latków

choinkaCele ogólne:

· poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia – ozdabianie choinki
· odkrywanie własnych możliwości i umiejętności plastycznych
· rozwijanie inwencji twórczej dziecka poprzez wykonywanie prac plastycznych przestrzennych różnymi technikami
· kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych,
· stworzenie miłej atmosfery oraz poczucia bezpieczeństwa.
· rozbudzanie wyobraźni twórczej.

 

Cele operacyjne (dziecko):

– słucha w skupieniu wiersza
– potrafi wypowiadać się na określony temat

· dzieli się swą wiedzą na temat zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
· doskonali motorykę małą w trakcie wykonywania różnych choinek
· rozwija wyobraźnię twórczą tworząc choinki różnymi technikami
· segreguje przedmioty według określonej cechy
· przelicza elementy w zbiorze
· utrwala podstawowe zasady bezpiecznego posługiwania się różnego rodzaju przyborami
· poznaje cechy charakterystyczne różnych materiałów plastycznych – opisuje je słowami – dostrzega różnice i podobieństwa

Metody pracy:
– Oparte na aktywności dziecka: słuchanie, odpowiedzi na pytania, aktywne działanie, swobodne wypowiedzi, aktywność muzyczno- ruchowa, wykonanie pracy plastyczno-technicznej

– Oparte na aktywności nauczyciela: pokaz, rozmowa, objaśnienia, aktywizacja do aktywności muzyczno- ruchowej, słownej i plastycznej, pochwała, kontrola czynności dzieci

Formy organizacji:
– praca z całą grupą
– praca indywidualna
– praca zespołowa

Pomoce dydaktyczne: wiersz, piosenka, płyta CD, ozdoby na choinkę (łańcuchy – różne, bombki, szyszki, gwiazdeczki, kokardki), papierowe stożki, bibuła, klej, cekinki, koraliki, kolorowy papier, wata, szyszki, nożyczki, pędzelki

Przebieg zajęcia:

1. Zabawa powitanka „Wszyscy są…”
2. Przesłanie iskierki radości w kole
3. Rozwiązanie zagadki wzrokowej poprzez stopniowe odkrywanie fragmentów obrazka- choinki – nawiązanie do świąt Bożego Narodzenia
4. Przypomnienie poznanych wcześniej zwyczajów świątecznych: – rozmowa kierowana.
5. Słuchanie wiersza pt. „Choinka”

“Choinka” Wiszą bombki na choince całe kolorowe. Małe pieski, małe kotki, gwiazdki purpurowe. Wiszą szyszki i orzeszki, malutkie jabłuszka. Duże jeże, muchomorki, czerwone serduszka. W blasku lampek teraz stoi. Pięknem nas urzeka. Przypomina wróżkę z bajki i Wigilii czeka.

6. Rozmowa na temat wiersza:

– Jak wygląda choinka?
– Jakie ozdoby wiszą na choince?
– Dlaczego choinka jest ustrojona?
– Jakie święta się zbliżają?
– Jakie ozdoby można jeszcze powiesić na choince?

7. Zabawa muzyczno- ruchowa- do piosenki „Świeci gwiazdka”
8. Oglądanie i nazywanie różnych ozdób na choinkę.
9. Segregowanie ozdób ze względu na kształt, kolor i wielkość . Przeliczanie elementów w zbiorze.- praca w grupach
10. Zabawa ruchowa „Kolorowe łańcuchy” – nauczyciel rozdaje dzieciom kolorowe szarfy . Podczas muzyki dzieci tańczą , na hasło np. zielony, dzieci, które mają ten kolor tworzą łańcuch. Pozostałe kucają.
11. Rozpoznawanie i nazywanie zgromadzonych materiałów plastycznych przygotowanych do wykonania ozdób choinkowych – opisywanie słowami ich wyglądu i cech charakterystycznych. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się narzędziami. Prezentowanie technik wykonania pracy
12. Wykonanie świątecznej choinki – pracy przestrzennej z wykorzystaniem różnych materiałów i technik :
– oklejanie stożka papieru zieloną bibułą, skrawkami papieru zielonego albo watą i oklejanie cekinami, koralikami
– ozdabianie dużej szyszki kulkami z papieru, plasteliny czy cekinami, koralikami
Dzieci mają swobodę w wyborze techniki.

13. Sprzątanie miejsc pacy
14. Wykonanie wystawki prac, omówienie prac przez dzieci i ocena choinek przez dzieci w formie oklasków.
15. Zakończenie – wspólne śpiewanie kolędy: „Wśród nocnej ciszy”



Dodaj komentarz