Koty i kocięta – scenariusz zajeć matematycznych

Temat kompleksowy: Koty
Temat dnia: Koty i kocięta – liczenie kotów i kotków w zakresie pięciu. Ocenianie liczebności najwięcej, najmniej. Porównywanie więcej, mniej – o ile?
Grupa wiekowa: 6 – latki
Data: 17. 11.2011

Cele instrumentalne:
dziecko: – układa papierowe puzzle składające się z 8 elementów
– wypowiada się na temat opowiadania
– ocenia liczebność zbioru i posługuje się określeniami najwięcej, najmniej
-porównuje liczebność zbioru posługując się określeniami więcej/mniej o ile?
– odlicza na palcach od siedmiu do jednego

Cele kierunkowe:
– wdrażanie do skupiania uwagi na tekście czytanym
– rozwijanie percepcji wzrokowej
– doskonalenie umiejętności oceniania i porównywania liczebności
zbioru
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi

Metody pracy:
– słowna
– oglądowa
– czynna

Formy pracy:
– indywidualna
– grupowa

Środki dydaktyczne: płyta cd z piosenką Wszyscy są, Było kotków siedem; papierowe puzzle; opowiadanie; sylwety kotów i kociąt; kartoniki z cyframi od 0-5; karty pracy

Przebieg zajęć:

1. Powitanie piosenką “Wszyscy są”
2. Układanie papierowych puzzli – obrazek przedstawiający dziewczynkę i kota
3. Słuchanie opowiadania

Niegdyś, przed wiekami, nie było w naszym kraju domowych kotów. Mieszkały one wtedy w Afryce. Pewnego razu pra-kot wybrał się na czele gromadki swoich krewnych na dłuższą wyprawę w nieznane. Kocie stado wyszło z olbrzymiego, lasu, zwanego dżunglą, i znalazło się na sawannie, czyli ogromnej, trawiastej równinie, porośniętej tu i ówdzie drzewami i krzakami. Pasły się tam tysiące dzikich zwierząt, a w sąsiedztwie czaiły się lwy i lamparty. Kotom nie bardzo odpowiadało takie towarzystwo, podążyły więc wzdłuż ogromnej rzeki o nazwie Nil. Koty żywiły się rybami, które łatwo było upolować w płytkiej wodzie przy brzegu. Po wielu dniach marszu dotarły do Egiptu. Tutaj poczuły się szczęśliwe i zatrzymały się na dłużej. W tym samym czasie mała egipska księżniczka wybrała się łodzią na przejażdżkę. Nagle dostrzegła na brzegu trzy prześliczne malutkie zwierzątka. Baraszkowały, tarmosiły się i gryzły – udawały, że toczą walkę. Były same, ich mama poszła na polowanie.
– A to co?! – wykrzyknęła z zachwytem księżniczka, która nigdy nie widziała kotów. Odpowiedziano jej, że są to małe, drapiące i gryzące stwory zwane kotkami, których nie można utrzymać w domu, bo zaraz uciekają. Księżniczkę ciekawiło jeszcze, czym się one żywią. Służąca powiedziała jej, że zapewne mięsem, a jeszcze chętniej mlekiem, ale skąd to mleko wziąć, skoro o nie w Egipcie trudno.
– Chcę zabrać te kotki do pałacu! Niech służba dostarczy zaraz odpowiednią ilość mleka. Sama będę je karmiła! – Zdecydowała księżniczka i tupnęła nogą, aż łódź zakołysała się niebezpiecznie. Wioślarze wyszli na ląd, schwytali koty i w ten sposób trafiły one do pałacu. Początkowo kocięta gniewnie syczały i parskały, gdy tylko księżniczka usiłowała wziąć je na ręce albo choćby dotknąć. Wkrótce jednak zmęczone zasnęły. A gdy się obudziły, przed każdym stała miska z mlekiem. Wypiły mleczko do dna. Dopiero wtedy, syte i leniwe, pozwoliły się księżniczce dotknąć, pogłaskać, a nawet wziąć na ręce. Nie muszę wam mówić, że już na zawsze z nią pozostały. A wnuki kociąt księżniczki, oswojone i kochane przez wszystkich, trafiły w końcu także do naszego kraju. I tak, jak to było niegdyś, każdy kot staje się łagodny i kocha swoją panią, gdy dostaje mleczko. Pamiętajcie dzieci o tym, żeby było ono świeże i codziennie podane w czyściutkiej miseczce. Możecie wtedy być pewne, że kotek odwzajemni waszą miłość.

Rozmowa kierowana na temat opowiadania.
Wypowiedzi dzieci na temat, skąd się wzięły koty:
– Kto oswoił dzikie koty mieszkające dawno temu a w Azji i sprawił, że trafiły do naszego kraju stając się kotami domowymi?
– Co oznacza określenie “egipska” księżniczka?
– W jaki sposób księżniczka oswoiła koty?

4. Rozmowa na temat obrazków przedstawiających koty (wygląd: małe kocięta, duże koty; kocięta – rude, koty szare; kocięta – stoją, koty wygodnie leżą)

5. Ćwiczenia matematyczne pt. Koty i kocięta.

W pierwszym wiklinowym koszyku śpią 4 duże koty
(układanie sylwet) I I I I
w drugim koszyczku śpi o jeden mniej kotów niż w pierwszym I I I
a w trzecim koszyczku śpią kocięta, których jest o 2 więcej niż kotów w drugim koszyku I I I I I

Czy w każdym koszyku jest tyle samo kotów?
W którym koszu jest najmniej kotów? w którym najwięcej?
Co zrobić żeby w każdym koszyku było tyle samo kotów?
Ile kotów jest w każdym koszyku? 5 (Chciałabym aby z dzisiejszych zajęć każdy zapamiętał jak wygląda cyfra 5)

6. Zabawa ruchowa Skradamy się jak koty.
Nauczyciel odwraca się tyłem, a dzieci starają się jak najciszej do niego podejść. Jeżeli nauczyciel usłyszy jakiś szmer, odwraca się, a dzieci – koty – zastygają wtedy bez ruchu.

7. Układanie tyle kotów lub kociąt ile wskazuje liczba na kartoniku – trzy przykłady.
Układanie o jeden więcej lub o jeden mniej kotów lub kociąt niż wskazuje cyfra na kartoniku.

8. Praca z książką – karty pracy – Koła i kulki nalepianie tyle kulek aby było ich po pięć. Łączenie kotka z miseczką wg oznaczeń cyfr.

9. Słuchanie piosenki “Było kotków siedem” – odliczanie na palcach od siedmiu do jednego.



Dodaj komentarz