andrzejki1Temat dnia: Zabawy i wróżby andrzejkowe
Cel ogólny: Zapoznanie dzieci z tradycjami, obrzędami i dziedzictwem kulturowym naszego kraju – wróżby andrzejkowe oraz rozwijanie sprawności manualnej.

Cele szczegółowe: dziecko:

– śpiewa piosenkę na przywitanie połączoną z ruchem
– słucha wiersza
– potrafi wypowiedzieć się na określony temat
– bierze udział w andrzejkowych wróżbach
– ozdabia sylwetę andrzejkowego klucza cekinami, elementami pasmanteryjnymi oraz samodzielnie wyciętymi ozdobami

Metody:

– słowna
– czynna
– oglądowa

Formy:

– indywidualna
– zbiorowa

Środki dydaktyczne: tekst wiersza, konfetti, różdżka, obrazki przedstawiające różne przedmioty, cztery pudełka, ciastko w kształcie serca, cukierek, orzeszek, moneta, pantofle dzieci, znaki, sylwety klucza, cekiny, elementy pasmanteryjne, złoty i srebrny papier, ozdobne klamerki, sznurek, klej.

Przebieg zajęcia:

  1. Pląs integracyjny „Chodźcie do koła”
    Chodźcie wszyscy tu do koła
    zabawimy się wesoło.
    Witamy was wszyscy wraz
    na zabawę nadszedł czas – wszyscy idą po kolePrawa ręka, lewa ręka – zgodnie ze słowami akcentujemy
    prawa noga, lewa noga   poprzez wysunięcie przed siebie
    cały tułów oraz głowa  – kiwanie głową
    witamy się – machanie ręką2. Wprowadzenie w nastrój świętowania i zabawy – słuchanie wiersza
    (na koniec wiersza n-lka sypie konfetti)Komu bliski czarów świat
    kto u Andrzeja szuka rad
    ten zostanie zaproszony
    na zabawę wymarzoną.
    Unieś głowę, spójrz do góry
    czarodziejski proszek z chmury
    spada, tańczy i wiruje
    wszystkie dzieci zaczaruje.
    Radość jest, a smutek znika
    wnet rozbawi nas muzyka!
  2. Rozmowa z dziećmi na temat wróżb andrzejkowych, nauczyciel wyjaśnia co to są „Andrzejki”.

Dawno, dawno temu w przedostatni dzień listopada, w przeddzień imienin Andrzeja, wszyscy pragnęli dowiedzieć się czegoś ciekawego o swoim losie. „Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb znana od bardzo dawna i przekazywana z pokolenia na pokolenie. Nauczyciel pyta dzieci czy znają jakieś wróżby andrzejkowe i przypomina że dzisiejsze wróżby to tylko zabawa i należy je traktować z przymrużeniem oka.

  1. Czarowanie – wprowadzenie nastrojuMam laseczkę czarodziejską
    siądźcie w kole na dywanie
    Nic nie mówcie, tylko patrzcie
    zobaczycie, co się stanie …
  2. Wróżba „Kim będę – jaki będę miał zawód”
    Dzieci siedzą w kole, na środku rozłożone są obrazki
    przedstawiające różne przedmioty i narzędzia. Kolejno każde z dzieci
    podchodzi i losuje dla siebie obrazek oraz wymienia zawód w którym wykorzystuje się określony przedmiot lub narzędzie.
  3. Wróżba – „Jaki jesteś”.
    Dzieci za pomocą dotyku rozpoznają , co znajduje w czarodziejskich pudełkach(ciastko w kształcie serca, cukierek, moneta, orzeszek). Wybrane przedmioty określą ich cechy charakteru

– ciastko w kształcie serca – szczery, otwarty charakter, odwaga
– cukierek – miły, dobrze wychowany, subtelny, zrównoważony
– moneta – usposobienie praktyczne, jesteś oszczędny,
– orzeszek – nie boisz się trudności.

  1. Wróżba 4 – „Wyścig butów”.
    Dzieci ustawiają swoje lewe buty w dwóch rzędach (dziewczynki i chłopcy). Buty kolejno „wędrują” w stronę drzwi (każde dziecko czeka na swoją kolejkę i zmienia miejsce tylko swojego buta). Te dzieci, których buty pierwsze znajdą się przy drzwiach, będą następnego dnia pierwszą parą.
  2. „Magiczne znaki” – dzieci i rodzice zostają poproszeni żeby dokładnie rozejrzeli się po sali i wybrali jeden ze znaków i ustawili się przy nim. Następnie odwracają kartkę umieszczoną obok i odczytują znaczenie znaków.

„Słoneczko” – spełni się twoje najskrytsze marzenie
„Księżyc” – spodziewaj się nagrody, twój wysiłek i ciężka praca zostaną nagrodzone
„Gwiazdka” – spotka Cię coś niezwykłego, przeżyjesz fantastyczną przygodę
„Domek” – w twoim domu zawsze będzie gościło szczęście i radość
„Koperta” – otrzymasz ważną wiadomość, będzie to dobra wiadomość
„Konik” – otrzymasz zwierzątko, o którym od dawna marzysz

  1. Taniec integracyjny „Magiczna liczba siedem”
    Czy znasz, czy znasz magiczna liczbę siedem?

Tak jest jeden –tupnięcie prawą nogą
Czy znasz, czy znasz magiczna liczbę siedem?
Tak jest dwa- tupnięcie lewą nogą
Czy znasz, czy znasz magiczna liczbę siedem?
Tak jest trzy – prawym kolanem dotykamy podłogi
Czy znasz, czy znasz magiczna liczbę siedem?
Tak jest cztery – lewym kolanem dotykamy podłogi
Czy znasz, czy znasz magiczna liczbę siedem?
Tak jest pięć –klękamy na kolana i stukamy prawym łokciem
Czy znasz, czy znasz magiczna liczbę siedem?
Tak jest sześć – stukamy lewym łokciem
Czy znasz, czy znasz magiczna liczbę siedem?
Tak jest siedem  – zwijamy się w kulkę.

  1. „Magiczny klucz” – ozdabianie sylwety andrzejkowego klucza cekinami, innymi elementami pasmanteryjnymi oraz samodzielnie wyciętymi elementami z papieru koloru złotego i srebrnego oraz ze srebrnej pianki. Przyczepienie klucza na sznurek powieszony na ścianie.