Wiek dzieci: 5-latki
Rodzaj zajęcia: ćwiczenia językowe
Temat kompleksowy: Pamiętajmy o ptakach
Temat z planu rocznego: Pamiętaj przedszkolaku o głodnym zwierzaku.
Prowadzące: Elżbieta Nakonieczna
Cele:
• Kształtowanie opiekuńczego stosunku do ptaków w porze zimowej– dokarmianie ptaków.
• Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
• Rozpoznawanie i nazywanie ptaków: wróbel, sikorka, gil, jemiołuszka, sroka na podstawie obrazków, zagadek,
• Rozwijanie aktywności słownej, ruchowej, manualnej,
• Rozwijanie umiejętności globalnego czytania.
Metody:
• słowna: instrukcje, rozmowa,
• czynna: zadania do wykonania , ćwiczenia,
• percepcyjna: pokaz,
Formy:
indywidualna, grupowa,

Pomoce dydaktyczne:
ilustracji przedstawiającej ptaki przy karmniku, sylwety ptaków: gil, jemiołuszka, piosenka „Stuk, puk”, bębenek, zagadki o ptakach, wyrazy do globalne czytania: karmnik, gil, jemiołuszka, płyta z muzyką relaksacyjną, karton z szablonem karmnika, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy, plastelina, piórka, 4 koła, emblematy z ptakami, kropki, klej.

Przebieg spotkania:
1. Przywitanie dzieci wierszykiem:
Witam tych, którzy … lubią zimę, kochają ptaki, dokarmiają ptaki, czekają na wiosnę.
Osoby, które czują się powitane machają rękami.

2.Oglądanie ilustracji przedstawiającej ptaki przy karmniku. Słuchanie i kontynuowanie dialogu pomiędzy gilem i jemiołuszką.
Dzieci odpowiadają na pytania:
- Skąd przyleciały do nas gil i jemiołuszka? Dlaczego?
- Jakie inne ptaki spotkały w karmniku gil i jemiołuszka?

3. Układanie zdań na temat gila i jemiołuszki.
Nauczyciel opowiada o gilu, a dzieci liczą zdania w jego wypowiedzi.
Gil jest małym ptakiem. Przyleciał do nas z dalekiej północy. Tam zimy są chłodniejsze niż u nas.
Chętne dziecko układa jedno zdanie, a pozostałe dzieci liczą słowa w zdaniu.

4. Zabawa ruchowa taniec dowolny przy piosence „Stuk, puk” w przerwie wyklaskiwanie wybijanego rytmu na bębenku przez nauczyciela, następnie chętne dziecko zastępuje nauczyciela.

5. Słuchanie i rozwiązywanie zagadek. Po rozwiązaniu zagadki dzieci wskazują odpowiedni obrazek.
• Jaki to domek niepotrzebny latem,
Zimą co dzień karmi zwierzęta skrzydlate.
/ karmnik/
• Ptaszku z zimnej krainy
jedz korale jarzębiny,
krasne jak twoja kamizelka!
Zimą nas rozweselaj!
Ile przeleciałeś mil?
Wiemy, jesteś …!
(gil)
• Pospolita w całym kraju,
Spotkasz w parku ją lub w gaju,
Czarno – biała, ogon długi,
Świecidełka ukraść lubi.
(sroka)
• Pióra ma czarne i popielate,
Głosik kraczący, tak jak u kruka,
W lesie ją spotkasz zimą i latem,
Jedzenia często na polu szuka.
(wrona)
• Wśród ptaków z tego słynie ,że jego piórka na głowie ,
sterczą jak na niesfornej czuprynie.
(jemiołuszka )
• Sroga zima ,sroga, śniegiem drogi ściele .
Kto ćwierka za oknem ? Nasz mały ……………
(wróbelek)

6. Wyklaskiwanie i liczenie sylab w nazwach ptaków.
Czytanie globalne wyrazów: karmnik, gil, jemiołuszka. Umieszczenie napisów pod obrazkami wymienionych ptaków.

7. Masażyk przy muzyce relaksacyjnej Ptaki i karmniki – rysowanie na plecach kolegi palcem lewej i prawej ręki na zmianę w trakcie opowiadania nauczyciela.

8. Ptaszki do gniazd – zabawa w głoskowanie. Dzieci są podzielone na 4 grupy według emblematów ptaków: gil, wrona, wróbel, sroka. Na dywanie leżą 4 koła z obrazkami ptaków. Dzieci-ptaki w rytm muzyki poruszają się po całej sali. Na hasło: .G-i-l …(w-r-o-n-a, w-r-ó-b-e-l, s-r-o-k-a) do karmnika wywołane dzieci z emblematami ptaków ustawiają się przy odpowiednich kołach głoskując ich nazwę.
Zabawa zaczyna się od nowa prowadzącym tym razem jest chętne dziecko.

9. Praca w grupach (w kołach znajdują się czarne kropki). Dzieci siedząc w grupach przyklejają na swoich emblematach tyle kropek ile słyszą głosek w nazwach swoich ptaków.

9. Karmnik – praca przestrzenna z kartonu. Wycinanie z kartonu szablonu karmnika, złożenie według instrukcji, sklejenie, ozdabianie według własnych pomysłów, dla chętnych wykonanie z plasteliny ptaszka.

10. Wspólne porządkowanie po pracy. Podsumowanie zajęcia i podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciu.