Szuflada Osobowości

lupaProjekt edukacyjny „Szuflada Osobowości”, Przedszkole nr 21 w Rybniku.

„Na równi z wychowaniem, kształceniem i nauczaniem należy postawić spotkanie”- pisał pedagog Bogdan Nawroczyński. Tą myślą kierujemy się organizując dla dzieci oraz wspólnie z dziećmi aktywne, kreatywne spotkania z ciekawymi ludźmi w ramach przedszkolnego projektu edukacyjnego „Szuflada Osobowości”. Przedszkolny projekt ma na celu organizację cyklicznych spotkań z ciekawymi ludźmi z naszej miejscowości oraz poza nią, którzy opowiadają o swoim warsztacie pracy oraz inspirują do twórczych działań.

Jakże często na nasze życie i przyszłość mają wpływ spotkania pewnych, wyjątkowych osób. Dlatego w naszym przedszkolu odbywają się cykliczne spotkania z ciekawymi ludźmi. W ramach tej akcji nasze dzieci mają możliwość poznać osoby, które w różnych dziedzinach życia odniosły sukces, wykonują na co dzień ciekawą pracę, są znanymi sportowcami bądź pełnią ważną rolę w życiu społecznym czy kulturalnym. Każde takie spotkanie jest dniem uroczystym, pełnym wrażeń, dniem, który głęboko zapada w pamięci naszym przedszkolakom. Są to również pasjonaci, ludzie, którzy mają interesujące hobby, szczególny talent, w efekcie oryginalny pomysł na siebie i swój styl życia. Poprzez stworzenie sytuacji, które umożliwiają dziecku aktywność, samodzielne działanie, odkrywanie, wnioskowanie, chcemy sprawić, by rozwój naszych wychowanków był dodatkowo wzmocniony i wzbogacony. To, co dzieci odszukają w sobie przez własne doświadczenie i kontakt z druga osobą, trwale pozostanie w ich pamięci. Pomysł projektu rozpoczął się po pierwszych, pojedynczych spotkaniach, następnie krąg gości poszerzał się oraz systematycznie wzrastał. Dzieci podczas spotkania z ciekawymi ludźmi biorą czynny udział w zajęciach, które cechują się atrakcyjnością oraz swobodną twórczością. Spotkania te nie są tylko opowiadaniem, rozmową kierowaną, są natomiast przeżyciem niezapomnianym oraz jedynym w swoim rodzaju. Wizyty te, są systematyczne oraz pomocne w dążeniu do aktywności oraz kreatywności najmłodszych. Po przeprowadzonej rozmowie z dziećmi ustalono katalog zawodów, które dzieci chciałyby poznać bliżej. Doprowadziło to do opracowania projektu własnego „ Szuflada Osobowości”, wspierającego rozwój zainteresowań dzieci. Każdy gość odwiedzający przedszkole wspólnie z nauczycielką- koordynatorką projektu planuje treść zajęć, aby zainteresować oraz zaktywizować dzieci. Goście bezpłatnie, na zasadzie współpracy przyjacielskiej odwiedzają przedszkole po wcześniejszej zgodzie rodziców dzieci. Opowiadają o swoich pasjach, o swoim warsztacie pracy, inspiracjach oraz kulisach świata kultury. Przygotowując wizytę należy pamiętać o tym, aby była dla dzieci ciekawa, pouczająca a nawet inspirująca. Spotkanie z ciekawą osobą jest nie tylko urozmaiceniem zajęć, ale również zajęciem samym w sobie. Przygotowaniami obejmujemy również same dzieci, przede wszystkim dzieci wcześniej dowiadują się, kim jest i czym się zajmuje zaproszony gość. Inicjatywa została poparta przez wszystkich rodziców, którzy akceptują przedszkolne przedsięwzięcie oraz aranżują kolejne spotkania. Podczas pobytu gości nauczycielki dbają, by dzieci czuły się dostrzeżone oraz zmotywowane do dalszych wspólnych działań. Sugestie oraz pomysły dzieci są akceptowane podczas zapraszania gości, co budzi w nich pozytywne odczucia oraz wyzwala twórczą aktywność. Spotkania z interesującymi osobami organizowane w przedszkolu należą do takich atrakcji, które korzystnie wpływają zarówno na morale przedszkolnej społeczności, jak i na wizerunek placówki na zewnątrz. Udział w przedszkolnym projekcie „Szufladzie Osobowości” wymaga dyspozycyjności, pełnego zaangażowania nauczycieli oraz osób zapraszanych. Ponadto nauczycielka- koordynatorka początkowo zdiagnozowała oraz dostosowała projekt do dziecięcych zainteresowań i potrzeb, jak również zadbała o aktywny udział dzieci. Aby rozwinąć poza przedszkolną aktywność edukacyjną, należy umożliwić dzieciom bezpośredni kontakt ze środowiskiem lokalnym, w którym będą miały możliwość bezpośredniego obserwowania pracy ludzi i dostrzegania sieci wzajemnych zależności między różnymi zawodami pracy. Poznawanie otaczającej rzeczywistości społecznej dokonuje się nie tylko przez przyswajanie, ale także przez odkrywanie i przeżywanie. Wymagania te powinny spełniać również realizowane według projektu wyjścia i wycieczki. To właśnie podczas zajęć terenowych dzieci mają okazję poznać określone miejsce i pogłębić sposób myślenia o temacie. Każde wyjście w teren powinno być dobrze przemyślane i przygotowane. Rekonesans w terenie lub dokładne omówienie wizyty przez telefon powinny dać nauczycielowi realne pojęcie na temat potencjalnych korzyści płynących z odwiedzin danego miejsca przez dzieci, aby było bezpieczne i przyjazne najmłodszym.

Informacje na temat projektu edukacyjnego „SzO” znajdują się na stronie internetowej naszego przedszkola( http://www.miastorybnik.pl/p21/), blogu przedszkolnym grupy „Jeżyk” (http://jezykiklokocin.blogspot.com/) oraz portalach internetowych.

Opracowanie: mgr Hanna Jary, P21 Rybnik



Dodaj komentarz