Sposób na wakacyjną nudę

W wakacje dzieci mają wiele wolnego czasu. Ważne, by rodzice w tej sytuacji wiedzieli, jak kreatywnie spędzać czas ze swoimi pociechami. Edukacyjny kanał telewizyjny Da Vinci Learning prezentuje ciekawe eksperymenty naukowe jako wskazówki.

Polska pogoda często płata figle i nie każdego dnia dzieci, które nie wyjeżdżają na wakacje, mogą grać w piłkę, czy bawić się na świeżym powietrzu. Jakie mogą być alternatywy dla zarówno atrakcyjnego, jak i pożytecznego spędzania czasu wolnego przez dzieci?

Wspólna aktywność

Dla relacji rodzinnych bardzo ważne jest, by spędzać czas razem. Podejmowanie wspólnych aktywności łączy rodzinę, przyczynia się do wzajemnego poznawania i budowania więzi. To właśnie spędzając czas z naszymi dziećmi możemy wiele się o nich dowiedzieć.  O ile zdecydowanie łatwiej jest zaangażować się w zabawę z najmłodszymi członkami rodziny, o tyle z młodzieżą w wieku szkolnym zdecydowanie trudniej znaleźć wspólny temat do dyskusji, czy ciekawej zabawy.

Inspiracja w dobie nowych mediów

Jak wynika z przeprowadzonych na zlecenie Da Vinci Learning badań, polscy rodzice potrzebują inspiracji do tego jak się bawić z dzieckiem. Aż jedna czwarta ankietowanych szuka pomocy w telewizji. Rodzice poszukują wskazówek do tego, jak zaangażować się w świat dziecka, rozmawiać, organizować wspólnie wolny czas – powiedziała Magdalena Śniegulska ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.

Wyniki pokazują, że aż 95,1% polskich dzieci każdego dnia ogląda telewizję, z czego 60,5% robi to przynajmniej przez kilka godzin dziennie. Skoro dzieci tak wiele czasu spędzają przed telewizorem, warto zadbać o to, by trafiały do nich wartościowe treści. Coraz więcej rodziców deklaruje gotowość zmiany w traktowaniu telewizji już nie jako „wyłącznika” dziecka – podczas posiłku, kiedy sami są zmęczeni, kiedy dzieci się nudzą, ale raczej jako „włącznika” do wspólnej aktywności, dodała
dr Magdalena Śniegulska, SWPS.

Stąd potrzeba nowego oblicza mediów – inspirujących, pobudzających wyobraźnię, angażujących.
Kanał Da Vinci Learning stara się sprostać tym wymaganiom, a ponadto przyciągać uwagę całej rodziny, tak, by oglądanie telewizji stało się jedną z alternatywnych metod na spędzanie wolnego czasu oraz wstępem do wielu wspólnych aktywności.

Głównym realizowanym przez nas celem jest nie tylko edukowanie, ale przede wszystkim integrowanie całych rodzin. Chcemy pokazać, że przyjemnie jest wiedzieć, a szczególnie przyjemne jest przeżywać naukowe przygody wspólnie całą rodziną. Proponujemy programy telewizyjne, które uczą, bawią i inspirują widzów w każdym wieku – mówi Ferdynand Habsburg, założyciel Da Vinci Learning.

Zarówno na  antenie programu, jak i na stronie internetowej można znaleźć wiele treści, które podpowiedzą rodzicom jak w pożyteczny i atrakcyjny sposób zorganizować czas ich pociechom. Poczynając od rozmów na temat ciekawostek naukowych prezentowanych na antenie, na wspólnym  eksperymentowaniu  z wykorzystaniem domowych składników kończąc.

Przykładowy eksperyment Da Vinci Learning – Zbuduj magiczny wulkan

Ten wybuchowy eksperyment to zdecydowany numer 1 wśród dzieci.

Tego potrzebujesz:

6 szklanek mąki, 2 szklanki soli, 4 łyżki oleju kuchennego, ciepła woda, plastikowa butelka po napoju, środek czyszczący ze zmywarki, barwnik spożywczy, ocet, naczynie żaroodporne lub patelnia,
2 łyżeczki proszku do pieczenia

To robisz:

1.Najpierw przygotuj stożek z ciasta, który posłuży nam jako wulkan. Wymieszaj 6 szklanek mąki,
2 szklanki soli, 4 łyżeczki oleju i 2 szklanki wody. Otrzymana mieszanina powinna być gładka
i jednolita (w razie potrzeby można dodać więcej wody).

2.Umieść butelkę po napoju w naczyniu żaroodpornym i uformuj wokół niej stożek – wulkan z ciasta. Nie zakrywaj otworu butelki ani nie wrzucaj tam ciasta.

3.Napełnij butelkę prawie do pełna ciepłą wodą i dodaj trochę czerwonego barwnika spożywczego.

4.Dodaj do butelki 6 kropel środka czyszczącego. Ten detergent ułatwia pochwycenie bąbelków powstających w reakcji, dzięki czemu uzyskasz lepszą „lawę”.

5.Dodaj do butelki 2 łyżeczki proszku do pieczenia.

6.Powoli wlewaj ocet do butelki i obserwuj erupcję wulkanu.

To się dzieje:

Chłodna czerwona lawa jest wynikiem reakcji chemicznej między proszkiem do pieczenia a octem.
W czasie tej reakcji powstaje dwutlenek węgla, który jest też obecny w prawdziwych wulkanach.
W trakcie wytwarzania dwutlenku węgla rośnie ciśnienie wewnątrz butelki, aż wreszcie gaz wydostaje się z twojego wulkanu.

 

Więcej informacji o Da Vinci Learning oraz eksperymentach, które można wykonać w domu wraz
ze swoimi pociechami znajdą Państwo na stronie internetowej Da Vinci Learning http://pl.da-vinci-learning.com. Zapraszamy do zamieszczonego na stronie kącika z poradami dla rodziców.

***

O badaniu – Badanie zostało zrealizowane przez Interactive Research Center na zlecenie Da Vinci Learning na przełomie marca i kwietnia 2012 roku. Badanie zrealizowano przy wykorzystaniu dwóch narzędzi – ankiety internetowej oraz analizy dyskusji rodziców w internecie. Badanie danych deklaratywnych zostało realizowane na reprezentatywnej próbie matek (N=796), których dzieci rozpoczynają edukację szkolną lub są w trakcie edukacji szkolnej. Ankiety były emitowane drogą internetową (CAWI) do momentu wysycenia próby tj. 5 128 wypełnionych ankiet przez osoby scharakteryzowane jako próba badania. Badanie dyskusji rodziców w internecie zostało oparte o jakościową analizę wypowiedzi internautów, którzy w swoich wypowiedziach odnosili się zarówno do telewizji (korzystają z takich słów, jak: telewizja, tv, telewizyjny) i do dzieci (używają takich słów, jak: dziecko, syn, córka, syneczek). Uwzględnione zostały wypowiedzi rodziców umieszczone
w internecie w przeciągu 6 miesięcy od daty rozpoczęcia badania.

Da Vinci Learning – to pierwszy w Polsce edukacyjny kanał telewizyjny dla dzieci. Dzięki niemu oglądanie telewizji staje się rodzinną przygodą z nauką. Da Vinci Learning nie tylko bawi, ale przede wszystkim uczy przez zabawę, angażując w nią całą rodzinę. Jest dostępny w Polsce w ponad 100 sieciach telewizji kablowych, między innymi UPC, Multimedia, Toya, Vectra, Inotel.

Magdalena Śniegulska – doktor psychologii, wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo – Behawioralnej i Polskiego Towarzystwa Etologicznego,  v-ce prezes Stowarzyszenia „Wspólne Podwórko”.



Dodaj komentarz