Wiek dzieci: 3 lata

Cele ogólne:
• rozumienie znaczenia dbania o zdrowie i zapobiegania chorobom
• kształtowanie postaw prozdrowotnych,
• kształtowanie właściwych nawyków higienicznych
• doświadczanie wrażeń dotykowych
• kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych,
• stworzenie miłej atmosfery oraz poczucia bezpieczeństwa.
• rozbudzanie wyobraźni twórczej.

Cele operacyjne ( dziecko ):
• słucha w skupieniu wiersza
• potrafi wypowiadać się na określony temat
• wie jak należy dbać o zdrowie
• wie jakie produkty spożywcze są zdrowe
• potrafi rozpoznawać warzywa i owoce po dotyku
• potrafi wykonać zdrowe kanapki
• potrafi nawiązać kontakt z drugim dzieckiem, osobą dorosłą
• potrafi dzielić przestrzeń z innymi,
• potrafi współpracować z partnerem,
• ćwiczy w pogodnym, wesołym nastroju.

Metody pracy:
Oparte na aktywności dziecka: słuchanie, odpowiedzi na pytania, aktywne działanie, swobodne wypowiedzi, aktywność ruchowa, współpraca z dorosłym, aktywność muzyczna, , wykonanie pracy plastyczno-technicznej

Oparte na aktywności nauczyciela: pokaz, rozmowa, objaśnienia, aktywizacja do aktywności ruchowej, muzycznej, słownej i plastyczno – technicznej, pochwała, kontrola czynności dzieci

Formy organizacji:
• praca z całą grupą
• praca indywidualna
• praca zespołowa

Środki dydaktyczne: wiersz, ilustracje do wiersza, muzyka, płyta CD, worek, warzywa, owoce, produkty do robienia kanapek, noże, deski do krojenia

Przebieg zajęć:
1. Powitanie przybyłych gości
2. Zabawa „Powitanka”
Powitanie dzieci, które np. lubią spacery, lubią owoce, lubią ćwiczyć itp. Dzieci, których dotyczy powitanie machają do nauczycielki ręką.
3. Na podstawie wiersza B. Lewandowskiej „ Na zdrowie” i obrazków przypomnienie sposobów dbania o zdrowie i zapobiegania chorobom (np. prawidłowe odżywianie, dbanie o higienę własnego ciała, ruch na świeżym powietrzu,).
Doktor rybka niech nam powie
Jak należy dbać o zdrowie!
Kto chce prosty być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!
Całe ciało myje co dzień
W czystej wodzie.
Wie, że zęby białe czyste
Lubią szczotkę i dentystę!
Kiedy kicha, czysta chustka
Dobrze mu zasłania usta.
Pije mleko, wie, że zdrowo
Chrupie marchew na surowo.
Je ogórki i paprykę,
Jabłka, gruszki, i banany.
Rób tak samo, bo chcesz chyba
Tak zdrowy być jak ryba.
4. Zaproszenie do zabaw ruchowych dzieci z rodzicami z wykorzystaniem metody Weroniki Scherborne
• Powitanie częściami ciała: – dz. witają się z rodzicami brzuszkami ( dz. mówią sobie „ Dzień dobry”), – witają się plecami, – pośladkami, biodrami, barkami, łokciami, kolanami, nosami i wg pomysłów dzieci…
• Zabawa „ Przepychanka” partnerzy siedzą tyłem do siebie i próbują się przepchnąć. Gdy poczujemy dużą siłę dziecka ustępujemy
• Zabawa „ Tunel” opiekunowie wzdłuż sali tworzą tunel- dzieci przechodzą na czworaka pod rodzicami.
• Zabawa „ Śmieszne kroki”- (wesoła muzyka w tle) w parach – pokazywanie śmiesznego kroku przez rodzica, dziecko naśladuje- zamiana
5. „Zaczarowany worek” – rozpoznawanie po dotyku warzyw i owoców, wskazywanie zdrowych i niezdrowych rzeczy do jedzenia. Nazywanie warzyw, owoców
• „Pajęczyna” – rodzice kładą się na podłodze i tworzą pajęczynkę, dzieci – pająki przeskakują przez pajęczynkę
• Zabawa „Prowadzenie ślepca” (spokojna muzyka)
- rodzic zamyka oczy, a dziecko prowadzi go bezpiecznie po sali – zamiana ról
• Zabawa „Paczka” – jedna osoba siedzi skulona na podłodze, ręce obejmują kolana, druga osoba usiłuje „rozwiązać paczkę” (ciągnie za ręce, nogi, itp.)
• Zabawa „ Kołysanie w kocu” czterech rodziców trzyma koc za rogi tworząc kołyskę – huśtanie dzieci.
• Zabawa do piosenki „Po drabinie”

6. „Zdrowe kanapki” – zaproszenie rodziców i dzieci do wykonania zdrowych kanapek z różnych produktów
7. Degustacja kanapek
8. Sprzątanie Sali.
9. Zakończenie- „ Zajęcia już skończone…”.
- piosenka.