metoda-dobrego-startuMetoda Dobrego Startu (MDS) Marty Bogdanowicz została opracowana pod koniec lat 70’ XX wieku na bazie francuskiej metodologii Bon Depart autorstwa Thei Bunget, Metoda  Dobrego Startu przeznaczona jest m.in. dla dzieci w wieku przedszkolnym. W Polsce niestety wciąż niewiele placówek wykorzystuje tę metodologię. A szkoda.

U wielu dzieci w wieku szkolnym zauważa się się cząstkowe dysfunkcje percepcyjno-motoryczne  – zaburzenia orientacji w przestrzeni, rozróżnianie prawej i lewej strony własnego ciała, słuchowe, wzrokowe itp.  Czynniki te znacząco wpływają na proces przyswajania umiejętności pisania i czytania oraz stają się przyczyną niepowodzeń już w pierwszych etapach edukacji szkolnej. Zalecane są wówczas różnego rodzaju ćwiczenia mające na celu korektę tychże zaburzeń. Aby zapobiec konieczności kompensacji dysfunkcji w  wieku szkolnym. lepiej juz na etapie przedszkola stosować Metodę Dobrego Startu jako profilaktykę w ogólnym kształtowaniu rozwoju dziecka.

Dlaczego Metoda dobrego Startu i jej rola w wychowaniu przedszkolnym?

Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego oraz integracja funkcji wzrokowych, językowych, słuchowych czy dotykowo – kinestatycznych, które odgrywają ogromną rolę w procesie nauki pisania i czytania. Udział dziecka w zajęciach prowadzonych Metodą Dobrego Startu to nie tylko przygotowanie do podjęcia nauki szkolnej, ale także wpływanie na jego optymalny rozwój. MDS usprawnia koncentrację, uwagę, pamięć i wyzwala w dziecku twórcze myślenie. Poprzez specjalnie przygotowane zajęcia przedszkolak rozwija słownictwo i uczy się poprawności językowej – właściwego odpowiadania na pytania i formułowania wyrażeń.  Oprócz tego kształtuje świadomość prawej i lewej strony ciała. Dzieciom leworęcznym ułatwia proces rozwijania zdolności manualnych i kreślenia linii we właściwym kierunku.

Metoda Dobrego Startu została opracowana również z myślą o dzieciach z ryzykiem dysleksji, dysgrafii, dysortografii czy też opóźnionych w rozwoju intelektualnym bądź fizycznym. 

Co mówią praktycy na temat Metody Dobrego Startu?

Jeden  z wychowawców z Przedszkola Świat Dziecka w Konstancinie – “Elementy MDS w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym są jak najbardziej stosowane. Metoda ta jest świetna, jeśli chodzi o koordynację wzrokowo-słuchową oraz ruchowo-słuchową. Pozwala dziecku globalnie przyswajać nie tylko wiadomości, ale także zdobywać nowe umiejętności.

Metoda dobrego startu usprawnia przede wszystkim funkcje percepcyjno – motoryczne, ale ma również korzystny wpływ na cały rozwój psychomotoryczny dziecka. Kształci zarówno sferę intelektualną, jak i pozaintelektualną : emocjonalno – motywacyjną. Wiązanie śpiewu, ruchu, muzyki i plastyki aktywizuje cały układ nerwowy.

Ważne jest także to, że metoda może być wykorzystywana w pracy z dziećmi zdrowymi i mającymi deficyty.”

Artykuł przygotowany we współpracy z nauczycielami z przedszkola Świat Dziecka: http://www.przedszkoleswiatdziecka.edu.pl/